Årskrönika 2024!
torsdag 19 december 2024 / / Tags:Vilket år! Utåtriktat inleddes 2024 med en månads jobb bakom kulisserna från ett otroligt hektiskt 2023, men sedan dess har det varit full speed ahead igen. Även med våra mått mätt har de olika arenor vi arbetat på varit häpnadsväckande, det är nästan svårt att överblicka och att återge påminner om att försöka svara på frågan vilket av sina barn man gillar mest. Eftersom vi gillar alla lika mycket är det läge att försöka återge året allsidigt. Det har inte bara varit solskenshistoria, men som helhet ett otroligt givande år i Selams historia, med en festival som tydligare än någonsin lyft den unika musik som sammanstrålar i Stockholm, fördjupade samarbeten med tunga aktörer inom kulturen ute i resten av landet, och vad som nog bara kan beskrivas som sjumilakliv på den internationella arenan.
I Stockholm la demonproducenten, beatsmagikern och rapveteranen Marcus Price den musikaliska ribban för resten av året, inför ett fullt Fasching uppförde han med band förra årets elektroniska och dubbiga folkmusikalbum Beats på svenska live. Efter att lokale hjälten Price satte tonen var 2024 en musikalisk världsomsegling i Stockholm, från sudanesisk arabisk-influerade funk med The Scorpios till nueva cancionlegenderna Quilapayun som fyllde Konserthuset Stockholm, Fra Fra drottningen Florence Adooni från Ghana och psychedelisk rock på Fasching med mytomspunna zambiska bandet WITCH. Fasching slog även upp dörrarna för Club Addis, vår första renodlade klubb för modern dansmusik från Afrikas horn. Selam har alltid kämpat med att balansera traditioner och det nyskapande, musik med enorm kärlek i särskilda communities och de verkligt stora universella stjärnorna från syd, väst och öst. Det är vardagsmat att musik från Afrika, Karibien och Latinamerika slentrianmässigt buntas ihop som folkmusik, till skillnad från rock, pop och dansmusik från USA och Europa, och för oss har det varit befriande att få möjlighet att fokusera på den musikaliska puls som röjer om på dansgolv idag snarare än att främst göra större arrangemang med redan erkända legendarer.
Även om vi är otroligt nöjda med det vi företagit oss i år har det inte varit en dans på rosor. Som en blixt från en klar himmel meddelade Stockholms Kulturfestival att formerna för det samarbete vi haft i åratal inte längre gällde och vi valde då att fokusera ännu mer på de samarbeten som varit stabila. Och sådana har det inte saknats, årets upplaga av Selam Festival Stockholm – 7 till 9 november – var på många sätt den mest framgångsrika vad gäller att bryta ny mark. I högre grad än något tidigare år har vi kunnat engagera lokala samarbetspartners (såsom moderna nueva cumbiaförkämparna Juira Perro Club), nya lokaler (såsom Fållan och Nya Maxim), omvälvande nya genrer (såsom kongolesiska electropunkarna Kin’ Gongolo Kiniata), fantastiska kombinationer av det lokala och globala (så som Stockholmsbaserade Ketema Yirga Ethio-Jazz Quartet och Rubem Farias magiska session med Toninho Horta) och blandningen av akustisk, elektronisk, traditionell och futuristisk musik har aldrig tidigare känts så gjuten.
Om Selam Festival Stockholm var en braksuccé har hela årets samarbete med Uppsala Konsert och Kongress varit som en lååång festivalyra utspridd över ett helt år. Ett år som toppades med brasilianska Marisa Montes enormt bejublade och utsålda första uppträdande i Sverige någonsin. Innan det hann 2024 på UKK rymma konserter med alla möjliga storheter från Mulatu Astatke, Bien-Aimé Baraza, Youssou N’Dour, Issac Delgado till Alexander Abreu & Havana D’Primera, ett så vansinnigt rikt musikutbud att det är svårt att tro det! Hack i häl på de fenomenala arrangemangen på UKK har det samarbete med Kulturhuset Väven i Umeå som inleddes i fjol nu verkligen växt. Sedan Selam startade har ambitionen alltid varit att öppna upp Sverige för musik och öppna upp musiken och kulturen för publik som idag inte har platser att se som sina. I ljuset av det var årets avslutande evenemang på Väven 24 karats guld och veritabel trestegsraket, konsert med somaliska stjärnan Ayan Tromso, vernissage för utställningen ARV om svensk-somaliskt liv och identitet av videokonstnären Omar Abdirizak, samt ett publikt samtal med konstnären. Det går inte att betona nog hur mycket det är den sortens arrangemang som får våra hjärtan att slå fortare, de är kortfattat vår mission och det som ytterst utgör vårt existensberättigande.
När man berättar om Selams internationella arbete är det viktigt att börja i rätt ände. På samma sätt som vi har varit privilegierade att ägna oss åt musikaliska utbyten, så har utvecklingssamarbetet med kulturaktörer runt om i Afrika vuxit enormt under 2024 inom våra internationella program Connect for Culture Africa (CfCA) och Pan-African Network for Artistic Freedom (Panaf).
Connect for Culture Africa, ett samarbete med Afrikanska Unionen som bygger på resolutionen att alla medlemsstater ska öka den offentliga finansieringen av kultursektorn till 1% av GDP till 2030, har sett stora framsteg under året. Med stärkta partnerskap i Uganda, Zambia, Zimbabwe, Etiopien och Tanzania så är nätverket nu i full gång med att visa på kulturens inneboende kraft och möjlighet att bidra till ekonomisk och social utveckling. Vi har under året publicerat flera rapporter som kartlägger kultursektorn i länderna och i möten med beslutsfattare sett hur fler erkänner kulturens potential. Genom stöd till flera viktiga regionala plattformar såsom den Pan-afrikanska kulturkongressen Culture-Africa Nexus Summit och Abidjan Market for Performing Arts, men även genom ett nytt lyckat samarbete med Nordiska Afrikainstitutet i Stockholm, har fler fått upp ögonen för medlemsstaternas existerande åtaganden att stötta kultur. Slutligen så har unga kulturaktörers möjlighet att delta i beslutsfattande processer som direkt påverkar deras möjlighet att verka ökat, inte minst genom ett utbildningsprogram för unga serietecknare där de genom workshops och mentorskap utvecklar sitt arbete tillsammans samtidigt som de bidrar till att öka medvetenheten om kulturens avgörande bidrag till de samhällen där de kommer ifrån.
Förutom arbetet med CfCA så har Panaf nätverket fortsatt att belysa utmaningar och möjligheter för konstnärer runt om i Afrika att arbeta fritt från hot och censur. I februari genomfördes den första upplagan av Panaf summit, en regional plattform där artister får möjlighet att träffa beslutsfattare och människorättskämpar för att bygga nätverk och diskutera hur konstnärlig frihet kan förbättras på kontinenten. Vi har även fortsatt att sprida kunskap via vår digitala plattform och ytterligare stärkt nätverket med nya samarbeten. På våra kontor i Kenya och Etiopien har vi välkomnat tre nya kollegor och vi är så stolta att se Selam fortsätta växa till en global organisation som genom stöd till våra nätverk bidrar till stärkta kulturella samarbeten på flera kontinenter.
Det har även varit en enorm förmån för svenska Selam att kunna bidra till det banbrytande arbete som musikbolaget Muzikawi utför tillsammans med Selam Ethiopia.
Som avsändare till Addis Jazz Festival, som i år framgångsrikt gick av stapeln för tredje gången på Mulatu Astatkes mytomspunna klubb African jazz Village, har Muzikawi blivit en viktig kraft för festivaler på kontinenten.
Muzikawi har nu även, med de två vinylsläpp man gjort hittills, etablerat sig som en tungt respekterad aktör som lär påverka musikklimatet på hela Afrikas horn. Under decennier har livet för musiker och konstnärer i Etiopien försvårats av det svaga skyddet för deras rättigheter, och Muzikawi och Selam Ethiopia har gått i bräschen för förändring. För oss i Sverige är det en enorm tillgång att kunna vara med på ett hörn i den processen, och det förändrar möjligheterna att sprida musik från Östafrika när musiker och artister får mer av sin förtjänta del av kakan från inspelningar och försäljning, och vitsen med turnerande utomlands och promotion blir mångfalt större. 2024 bjöd på lanseringen av den unika pärlan The Kindest One från jazzmusikern Jorga Mesfin och förberedelserna för ett musikaliskt bombnedslag under 2025.
Vi har haft ett furiöst tempo under 2024, åstadkommit stordåd, men framför allt har vi lagt grunden för vad som lovar att bli ett fantastiskt 2025! Väl mötta efter nyår vänner och ärade publik!