Selam söker Ekonomi och administrativ samordnare

ad page tisdag 26 september 2023 / / Taggar:

Är du en driven ekonom som trivs i internationella miljöer? Selam söker dig som vill vara med och driva utvecklingen av vår organisation i en spännande fas och som inte räds utmaningar! Nu har du chans att bli en del av vårt engagerade team och driva arbetet för jämlik tillgång till kultur både i Sverige och globalt.

Om oss
Selam är en kulturorganisation som grundades 1997 med målet att påverka Sveriges offentliga kulturutbud så att det bättre skulle spegla landets mångfald. Sedan dess har organisationen vuxit till att bli en nationell och internationell aktör som samarbetar med flera av Sveriges viktigaste institutioner för att organisera konserter, turnéer, festivaler, seminarier och agerar resurscenter för artister, individer och arrangörer.

Selam har även lång erfarenhet av att driva bilaterala och regionala kulturprojekt i Afrika. Förutom huvudkontoret i Stockholm har vi även avdelningar i Addis Ababa, Etiopien och Nairobi, Kenya. Just nu driver Selam tre internationella projekt med stöd från Sida och Kulturrådet.

Om tjänsten
Som Ekonomi och administrativ samordnare kommer du att ha en central roll inom Selam. Du kommer påbörja din tjänst under en spännande utvecklingsfas för organisationen och ha stora möjligheter att utvecklas i din tjänst.

Du ansvarar för att hålla ihop hela organisationens arbete med ekonomisk budgetering, prognosarbete, redovisning och uppföljning. Du kommer regelbundet att arbeta med ekonomisk analys, utveckla nya rutiner för det ekonomiska arbetet och arbeta nära Selams internationella och svenska team för att säkerställa en god ekonomisk hantering. Du kommer även att ha ett övergripande ansvar för organisationens löpande administration, vilket bland annat inkluderar arkivering, löneadministration, och skrivande av avtal och andra dokument.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

– Akademisk utbildning inom ekonomi
– Erfarenhet av arbete med organisations-/system bedömningar, gärna av mindre organisationer inom civilsamhället
– Erfarenhet av projektredovisning, bokföring och avtal
– Vana och förmåga att snabbt sätta dig in i nya digitala system
– Goda språkkunskaper i engelska och svenska, både i tal och skrift
– Är strukturerad och noggrann
– Har god samarbetsförmåga, ett inkluderande arbetssätt och erfarenhet av att koordinera ditt arbete med många olika aktörer
– Vana att arbeta med kollegor från olika kulturer och bakgrunder

I tillägg till ovan-nämnda kompetenser så är det meriterande om du har:
– Erfarenhet av att arbeta med Sida-finansierade anslag och/eller bistånd
– Utlandserfarenhet och vana att arbeta i en internationell miljö
– Vana från ideell verksamhet, gärna med internationellt fokus
– Kompetens och erfarenhet av juridiska frågor

Befattningsbeskrivning 
I tjänsten kommer du särskilt att arbeta nära det internationella teamet med att säkerställa att Selams samarbetspartner har goda system och rutiner för att uppfylla de krav som ställs på Selam av dess givare. Detta inkluderar bland annat att delta i organisationsbedömningar, kvalitetssäkring av budgetar och finansiella rapporter samt avtal. Du kommer även att arbeta med den övergripande rapporteringen till Selams givare vid årsbokslut samt revision.

I tillägg till det ekonomiska arbetet förväntas du arbeta med att säkerställa att Selam uppfyller alla villkor kopplade till organisationens olika anslag samt följer interna riktlinjer för styrning och kontroll. Mycket av arbetet genomförs tillsammans med Selams Sverigechef samt samordnare för de internationella projekten. Du kommer även att arbeta med HR-frågor och ansvara för att Selam uppfyller sin HR-policy både i Sverige och internationellt.

Tjänsten är en projektanställning på heltid. Du kommer att vara placerad på Selams kontor på Södermalm i Stockholm och arbeta nära kollegor i Addis Ababa och Nairobi. Det finns möjlighet till resor inom tjänsten för att besöka de länder där Selam har programverksamhet.

Ansökan
Till ansökan vill vi att du bifogar CV och ett personligt brev där du förklarar varför du vill jobba på Selam.

Deadline för ansökan är 27 oktober. Urval sker löpande.

OBS! Vi kallar dem vi vill träffa via e-post. Skicka din ansökan till: apply@selam.se

föregående nyhetnästa nyhet